Tutorial


TUTORIAL 1

SOALAN


Baca Artikel 1- Effective Teaching (Santrock 2006).

Pelajar membuat rumusan artikel 1 dalam peta konsep dan mengaitkannya dengan pemerhatian bilik darjah yang dijalankan semasa Pengalaman Berasaskan Sekolah (PBS)

JAWAPAN







TUTORIAL 2

SOALAN

Bincangkan konsep pengurusan bilik darjah dengan suasana bilik darjah sebenar yang diperhatikan oleh guru pelatih semasa menjalani PBS/ berasaskan pengalaman sendiri.

i) Mengenalpasti kekuatan dan kelemahan pengurusan bilik darjah yang diperhatikan semasa PBS yang lalu.

ii) Mengemukakan cadangan untuk memperbaiki pengurusan bilik darjah.

JAWAPAN


Kekuatan Dan Kelemahan Pengurusan Bilik Darjah Semasa Menjalani PBS




JAWAPAN 








TUTORIAL 3


SOALAN


i) Baca artikel 2 : Managing The Classroom ( Santrock, 2006, m.s. 488-502) sebagai pengukuhan Pembelajaran. Buat rumusan artikel 2 di dalaM peta konsep dan simpan dalam portfolio

ii) Bincang tentang ciri- ciri guru yang efektif. Pilih seorang guru yang anda sayangi dan senaraikan sebab- sebab guru itu disayangi. Kaitkan dengan topik ciri- ciri guru yang efektif

Bincangkan  :
i)           Implikasi  apabila guru gagal menjadi guru yang efektif
ii)        Peranan guru sebagai pembentuk persekitaran bilik darjah yang kondusif. 
Huraian anda dalam bentuk peta konsep/ pengurusan grafik/ Thinking Maps & upload ke blog anda.

JAWAPAN 



















TUTORIAL 4 

SOALAN

i) Lukis pelan bilik darjah KBSR yang ideal dan berikan hujah untuk menyokong plan anda.

ii)Baca dan bincangkan mengenai konsep dan pelaksanaan dari petikan Penilaian Kendalian Berasaskan Sekolah.

JAWAPAN 


















TUTORIAL 6

SOALAN

Bentuk LIMA kumpulan.

1. Buat perbandingan antara guru agresif, guru asertif dan guru tidak asertif
2. Dengan menggunakan Pengurusan Grafik, buat banding beza pelbagai model disiplin berikut:-
·         Modifikasi tingkahlaku Skinner-
·         Disiplin Asertif Canter-
·         Akibat Logikal Dreikurs-
·         Pengurusan kelompok Kounin-
·         Terapi reality Glasser


3. Rancang simulasi bagi menggambarkan aplikasi SATU model disiplin yang dipilih oleh kumpulan anda .Laksanakan aplikasikan model ini dalam bilik darjah KBSR/KSSR.

JAWAPAN 

















No comments:

Post a Comment