TUTORIAL 1
SOALAN
Baca
Artikel 1- Effective Teaching (Santrock 2006).
Pelajar
membuat rumusan artikel 1 dalam peta konsep dan mengaitkannya dengan
pemerhatian bilik darjah yang dijalankan semasa Pengalaman Berasaskan Sekolah (PBS)
SOALAN
Bincangkan
konsep pengurusan bilik darjah dengan suasana bilik darjah sebenar yang
diperhatikan oleh guru pelatih semasa menjalani PBS/ berasaskan pengalaman
sendiri.
i) Mengenalpasti
kekuatan dan kelemahan pengurusan bilik darjah yang diperhatikan semasa PBS
yang lalu.
ii) Mengemukakan
cadangan untuk memperbaiki pengurusan bilik darjah.
JAWAPAN
TUTORIAL 3
i) Baca
artikel 2 : Managing The Classroom ( Santrock, 2006, m.s. 488-502) sebagai
pengukuhan Pembelajaran. Buat rumusan artikel 2 di dalaM peta konsep dan simpan
dalam portfolio
ii) Bincang
tentang ciri- ciri guru yang efektif. Pilih seorang guru yang anda sayangi dan
senaraikan sebab- sebab guru itu disayangi. Kaitkan dengan topik ciri- ciri guru
yang efektif
Bincangkan
:
i) Implikasi
apabila guru gagal menjadi guru yang efektif
ii) Peranan guru sebagai pembentuk persekitaran
bilik darjah yang kondusif.
Huraian anda dalam bentuk peta konsep/ pengurusan grafik/ Thinking Maps & upload ke blog anda.
Huraian anda dalam bentuk peta konsep/ pengurusan grafik/ Thinking Maps & upload ke blog anda.
TUTORIAL 4
SOALAN
SOALAN
i) Lukis
pelan bilik darjah KBSR yang ideal dan berikan hujah untuk menyokong plan anda.
ii)Baca
dan bincangkan mengenai konsep dan pelaksanaan dari petikan Penilaian Kendalian Berasaskan Sekolah.
TUTORIAL 6
SOALAN
SOALAN
Bentuk
LIMA kumpulan.
1.
Buat perbandingan antara guru agresif, guru asertif dan guru tidak asertif
2.
Dengan menggunakan Pengurusan Grafik, buat banding beza pelbagai model disiplin
berikut:-
·
Modifikasi tingkahlaku
Skinner-
·
Disiplin Asertif Canter-
·
Akibat Logikal Dreikurs-
·
Pengurusan kelompok Kounin-
·
Terapi reality Glasser
3.
Rancang simulasi bagi menggambarkan aplikasi SATU model disiplin yang dipilih
oleh kumpulan anda .Laksanakan aplikasikan model ini dalam bilik darjah
KBSR/KSSR.
No comments:
Post a Comment